Latest Posts

addicted to game!!!

By 3:48 AM

Alhamdulillah segala puji bagiNya, tuhan pemilik seluruh alam dan seisinya...Alhamdulillah jugak sebab hingga ke saat ni, mata ni masih boleh melihat, hidung ni masih boleh menghirup udara secara percuma, lidah ini masih boleh berbicara, kaki ini masih boleh melangkah di atas bumi ciptaanNya, tangan dan jemari ini masih boleh mencoret sesuatu buat kepuasan diri sendiri dan peringatan bersama sahabat-sahabat sekalian atas ihsan dan rahmatNya..

Ada apa dengan tajuk post saya kali ini?? Sebenarnya post kali ini agak personal kerana ia berkisar tentang perkara yang berlaku pada diri saya sendiri. Bukan berniat ingin membuka pekung didada, namun tujuan agar ia dijadikan pengajaran dan tauladan buat semua.

Bagi sahabat-sahabat yang memang terlalu rapat dengan saya, pasti tahu satu perangai buruk yang ada pada diri saya.. Saya memang terlalu fanatic terhadap game..Tak kisahlah benda tu kat lap top ke, henpon ke, astro punyer channel ke, memang saya akan main sampai lupa dunia..


Masa kat matrik, saya jadikan game ni satu ubat bile saya ngantuk. Memang berkesan tapi paham-paham jelah, pasti terbabas nya, kononnya relak 5 minit, game punya pasal, kadang-kadang setengah jam relak...Betul, percaya atau tak, inilah saya..Memang kalau jupe game, saya sanggup habiskan masa berjam-jam lamenya, tak tidur malam, tak makan, dan terlupa semua perancangan dalam sehari...tapi setakat ni, alhamdulillah solat belum terjejas tapi tahap kekhusyukan tu, Allah saje lah tahu camne...Rasanya kesian muslimin yang dapat beristerikan saya ni, silap-silap hari bulan, tak berasap dapur..hehe..ke situ pulak ^_^

Semua ni berlarutan sehinggalah datangnya Ramadhan al-Mubarak yang telah pun meninggalkan kita baru-baru ni..Sebelum Ramadhan, saya menghadiri diskusi siswa anjuran Persatuan Dakwah (asif tak ingat sangat namenya) PERSADA anjuran UniSZA. Di akhir diskusi, ada slot pesanan daripada ahli panel, sampai kat seorang ustaz ni (asif nama ustaz ni pun saya tak ingat dan tak catat) , beliau berpesan supaya buatlah persiapan yang terbaik menjelang Ramadhan, kalu dulu solat kat bilik je, Ramadhan, solatlah kat masjid @ surau, kalau dulu kain telekung solat kedut-kedut je, Ramadhan, iron lah sikit bagi nampak kemas..Then saya pun fikir, persiapan apa yang saya nak buat??

Tiba-tiba datang satu ilham," aku nak try tak main game lah dalam masa sebulan ni, sape tahu, kuasa Allah, penyakit aku ni boleh sembuh..." Malam tu jugak, balik je bilik, saya delete sume game yang saya installed kat lam lap top dan dalam henpon sekali..Mula-mula nyesal jugak, then neutralkan balik niat, semua ni semata untuk menghormati Ramadhan dan penghijrahan dalam diri sendiri..


Sebulan berlalu, suatu hadiah yang cukup istimewa rasanya dari Ramadhan, alhamdulillah, saya dah mula boleh hidup tanpa game...Walaupun kekadang tertarik jugak, maklumlah nafsu, namun dikuatkan diri ini, "kuat Saidah, kuat, ujian Allah ni, sabar, sabar..." banyak beristighfar dan alhamdulillah sekarang dah terbukti berhasil..Kini saya dah boleh bernafas segar tanpa game...(cam iklan toothpaste lak) Betul kata ustaz saya (asif ustaz, walaupun tak ingat name tapi ilmu ustaz tak pernah saya lupa) kat SBPIRawang dulu,

SaBar iTu PaHiT NaMuN HaSiLnYa MaNis 
Konklusinya, berubahlah kerana Allah, dan ubahlah setiap yang buruk dalam diri kita. Kerana fitrahnya memang setiap manusia itu cantik namun dia sendiri yang merubahnya kepada buruk. jadi kembalilah kepada fitrah kite yang cantik, baik dalam rupa mahupun peribadi. Sesungguhnya Allah itu cantik dan dia sukakan kecantikan...jaga diri, jaga hati, jaga iman....Wallahualam


You Might Also Like

1 bicara sahabat

  1. hehe
    dah lupe ke yg kite main tel u punye game tu...

    doakan kite terus istiqamah..
    (^_^)

    ReplyDelete